top of page

2019:      DBA Guide - Artikel

'Det er en investering.'
Med denne sætning forsvarer danskerne ofte deres dyre køb af designerstole. Men kan det virkelig være rigtigt, at dit hjem kan være fyldt med aktier og obligationer i form af læder og blødt plys? DBA Guide har spurgt vurderingsekspert til råds.  

DBA Guide.png

Ægget, myren og bamsen. De fleste, der kender lidt til designermøbler, ved, at der ikke er tale om karakterer i en børnebog, men tre danske klassikere.

Der er selvfølgelig tale om stole fra de danske designere Arne Jacobsen og Hans Wegner.

Stolene har været populære i mere end 60 år, og mange danskere køber dem til dyre domme og forsvarer de mange penge, som de har måtte punge ud med, med den begrundelse, at de altid kan få pengene hjem igen, hvis de en dag vil sælge møblerne. Men er det nu også rigtigt?

Vi har spurgt en vurderingsekspert, og han giver de mange købere ret i, at prisen på stolene kan hives hjem igen, og endda med fortjenesten, men det kræver også, at du har tålmodighed og "alderen til det":

- Alle går og siger, at det er en god investering at købe Arne Jacobsen og Hans Wegner-stole, men det er det sjældent i dag. Dem, der kan vinde penge på det, kan være børnene, der rydder op i deres forældres hjem, siger vurderingsekspert Simon Neubert-Luckner, der vurderer indbo såvel som antikviteter ved vurderingsekspert.dk.

Tjen op til 20.000 kroner på designklassiker

Simon Neubert-Luckner giver det eksempel, at hvis man i dag køber ’Ægget’, som er en ikonisk lænestol fra Arne Jacobsen, så vil nyprisen typisk være omkring 60.000, mens salgsprisen efter 5-10 år vil være 10-20.000 kroner mindre.

Sælger du derimod ’Ægget’ fra 1960’erne i originalt læder, har vurderingseksperten set eksempler på, at de er blevet solgt for op mod 80-100.000 kroner. Nyprisen dengang er ifølge Simon Neubert-Luckner den samme, som den er i dag.

- Hvis man kigger på krone og ører, så er det ikke en kæmpe investering at have tjent 20.000 kroner på 60 år, siger Simon Neubert-Luckner.

Omvendt lider du heller ikke det store tab, hvis du sælger stolene, mener vurderingseksperten.

- Det er selvfølgelig ikke en aktie eller en obligation. I den tid, du har designermøblet, drager man ofte nytte og glæde af det. Derfor er en vigtig del af ligningen også det slid, du har pådraget møblet gennem årene, siger Simon Neubert-Luckner, der desuden har medvirket i en række antikvitetsprogrammer, sådan ’Antikduellen’ og ’Hvad er det værd?’ på DR.

Ét godt råd fra eksperten, hvis du skal sælge designerstole

Ifølge vurderingseksperten er der særligt ét godt råd, hvis du som sælger er i tvivl om, hvad du kan få for dine designermøbler:

- Hvis du skal sælge et designermøbel for eksempel fra et dødsbo, og du ikke ved noget om det, er tommelfingerreglen altid: Spørg om hjælp hos nogen, der har forstand på det, siger Simon Neubert-Luckner.

Han råder til, at man enten spørger en kyndig fra et museum eller et aktionshus. Dog skal man være opmærksom på forskellen på disse to.

- Et museum har ikke part i salget, mens et aktionshus er vildige og har en fortjeneste på det, siger Simon Neubert-Luckner.

Selvom designermøbler altså ikke er store investeringer på den lange bane, så vurderer Simon Neubert-Luckner, at klassikerne langt fra er på vej ud ad markedet eller bliver værdiløse lige foreløbig.

2012:      Børsen - Artikel

Finanskrisen tog en stor bid af priserne på blandt andet nutidskunsten. Men selvom der stadig blæser urolige økonomiske vinde, er der godt gang i salget af kunst, antikviteter og brugte møbler.

 

Hammerslagene falder hyppigt.png

"Vi har flere besøg på sitet end nogensinde, og for hvert år kan vi se flere bydere og købere. Det har overrasket os, at udfordringen faktisk er at skaffe sælgere. Genbrugstrenden er blevet relanceret af krisen," siger Mette Rode Sundstrøm, adm. direktør hos netauktionen Lauritz.com.

Auktionshuset Bruun Rasmussen, som er et af Skandinaviens største, fik en hård mavepuster efter finanskrisen med tocifrede millionunderskud, men der er stor omsætningsvækst i 2010 og 2011 på grund af samleobjekter som frimærker og mønter.


Kineserne køber flittigt

Samtidig var der fra 2009 til 2010 en seksdobling i salget til kinesiske kunder.

"Vi har set en fremgang i salg af kunst og kunsthåndværk til de nationaliteter, der har økonomisk fremgang. Det er ikke mindst kineserne og russerne, som virkelig efterspørger eget kunst og håndværk, men også andre luksusprodukter," siger Kasper Nielsen, direktør for kunst og antikviteter i Bruun Rasmussen.

Nyrige kunstinteresserede fra vækstmarkederne holder hånden under prisen på mange af de populære mærkevare, og hos Bruun Rasmussen er det over 50 pct. af de omsatte effekter, der ryger til udlandet, mens Lauritz.com melder, at 25 pct. af salget er til internationale kunder.


Dansk design holder prisen

Det er kvalitet og mærkevarer, der hitter på auktionerne. Ifølge Kasper Nielsen holder dansk design som møbler og porcelæn stadig prisen, og de stigende råvarepriser på blandt andet guld og sølv betyder, at der også er godt gang i smykkesalget.

Men der er stadig langt til de glade 00'ere, og på den konto har nogle købere trukket sig helt ud af markedet. Men unikke kvalitetsvarer sælger stadig.

Generelt er det et købers marked, fordi der er krise, lyder det fra Simon Neubert-Luckner, uafhængig vurderingsekspert fra firmaet Vurderingsekspert.dk. Derfor er der en international tendens til, at kapitalstærke købere bruger kunst som investeringsobjekter. Det kan man også mærke hos Bruun Rasmussen, og danskerne er så småt hoppet med på vognen.

"Det en investeringsform, som vi tidligere ikke har set har slå igennem herhjemme, men igennem det sidste års tid har vi set, at danske kunder også er begyndt at købe kunst som investeringsobjekter," siger Kasper Nielsen.


Kunst som investering kræver viden

Men at bruge kunst som pensionsopsparing er ikke for alle.

"Det er noget, man kan tjene penge på, men det kræver en stor viden, interesse og tid. Hvis man vil investere i kunst, så skal man kigge på, hvad man kan få ud af det i forhold til traditionelle investeringsformer. Derudover skal man ikke kun gøre det for pengenes skyld, men også fordi man gerne vil vise investeringen frem," siger Simon Neubert-Luckner.

Hvis man vil opnå de bedste priser, når man videresælger kunst og antikviteter, så er Simon Neubert-Luckners første råd, at man altid skal sælge i hjemlandet. Danskere er vilde med dansk design, englænderne kan bedst lide egne kunstnere og arkitekter. Den bedste pris får man i hjemlandet.


Research nødvendig

Derudover er grundigt research nødvendigt. Hvis man vil investere 100.000 kr. i nutidskunst, så skal man vide alt om kunstneren bag værket.

Gik han på kunstakademiet? Hvor lang tid har han været på markedet? Hvad forventer galleriejeren og auktionshusene af kunstneren?

Simon Neubert-Luckner sammenligner det med at finde den rigtige hest at satse på i et væddeløb.

"Tricket er at finde en kunstner, som er ung i karrieren så man kan købe billigt og overveje sandsynligheden for, at der er potentiale på sigt – ligesom en væddeløbshest," siger han.

bottom of page